Ministrul Transporturilor a anunțat importante schimbări în planurile de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, evidențiind dependența acestora de alocările bugetare disponibile prin fonduri europene și altele. În contextul discuțiilor privind finanțarea proiectelor de infrastructură rutieră majore, s-a subliniat că există o listă de proiecte toate eligibile pentru finanțare europeană. Cu toate acestea, fondurile europene alocate României sunt insuficiente pentru a acoperi costurile tuturor inițiativelor propuse. Ministrul a precizat că proiectele care se vor finaliza mai rapid vor beneficia de finanțare înaintea altora, menționând explicit coridoarele Pașcani-Suceava și Pașcani-Siret ca exemple.
Pentru a remedia deficiența de fonduri, a fost evocată posibilitatea de a recurge la parteneriate public-private (PPP) pentru implementarea unor proiecte esențiale, cum ar fi segmente ale infrastructurii rutiere între Craiova și Lugoj, precum și un segment critic al autostrăzii Comarnic-Brașov. Despre acesta din urmă, într-o abordare realizabilă prin PPP, ministrul a anticipat introducerea unei taxe de trecere, argumentând că o astfel de practică este comună în multe țări europene, cu excepția Germaniei.
Discuția a evidențiat, astfel, o abordare pragmatică față de finanțarea infrastructurii rutiere, recunoscând limitele bugetului public și necesitatea de a explora modele alternative de finanțare pentru a avansa dezvoltarea unei rețele de autostrăzi la standarde decente în România. Este imperativ în acest context să se recurgă la soluții flexibile și eficiente, care să permită realizarea unor proiecte esențiale pentru conectivitatea și dezvoltarea economică a țării, într-un cadru în care resursele financiare sunt limitate.
Sursa: Realitatea.net