Taxa auto 2025. Ce mașini sunt vizate și când se aplică?

Taxa auto 2025: O nouă povară pentru șoferii din România?

România se pregătește să introducă o nouă taxă auto, menită să descurajeze utilizarea vehiculelor vechi și poluante. Această măsură vine în contextul în care țara noastră trebuie să îndeplinească cerințele Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar implementarea unui sistem de taxare pentru mijloacele de transport poluante este o condiție esențială.

Deși detaliile exacte ale acestei taxe nu au fost încă stabilite, este clar că milioane de șoferi vor fi afectați. Parcul auto din România este unul dintre cele mai învechite din Europa, cu o vârstă medie de 14,9 ani, situându-se pe locul patru în clasamentul european. Aproximativ 75% dintre mașinile înmatriculate în țară au peste 11 ani, iar aproape 2 milioane de vehicule depășesc 20 de ani de la fabricație.

Problema mașinilor vechi: O criză ignorată prea mult timp

Directorul Dacia România, Mihai Bordeanu, a subliniat recent că programul Rabla, deși util, nu a reușit să elimine din circulație mașinile foarte vechi. Acesta a comparat situația cu o inundație în casă, unde simpla ștergere a apei nu rezolvă problema dacă țeava spartă nu este reparată. În mod similar, Rabla stimulează achiziția de mașini noi, dar nu abordează cauzele fundamentale ale problemei, cum ar fi importul masiv de vehicule vechi.

În colaborare cu Ministerul Mediului, se caută soluții pentru a limita acest fenomen. Printre propuneri se numără taxarea achiziției și deținerii de mașini vechi și poluante. Totuși, implementarea acestor măsuri depinde de o decizie politică fermă, care încă întârzie să apară.

Ce vehicule vor fi vizate?

Până în prezent, nu există informații clare despre categoriile de vehicule care vor fi supuse noii taxe sau despre cuantumul acesteia. Cert este că măsura va viza în principal mașinile vechi și poluante, cu scopul de a reduce impactul asupra mediului și de a încuraja utilizarea vehiculelor mai noi și mai eficiente.

În comparație cu alte țări europene, România are un parc auto relativ învechit, dar nu este singura în această situație. Grecia, de exemplu, are o medie de vârstă a vehiculelor de 17,3 ani, urmată de Estonia cu 16,6 ani și Cehia cu 15,9 ani. Media europeană este de 12,3 ani, ceea ce evidențiază decalajul semnificativ al României.

Un viitor incert pentru șoferii români

Deși intențiile autorităților sunt clare, lipsa unei strategii bine definite și a unei decizii politice ferme lasă șoferii într-o stare de incertitudine. Implementarea unei taxe auto eficiente ar putea contribui la modernizarea parcului auto și la reducerea poluării, dar fără măsuri complementare, precum stimulentele pentru achiziția de vehicule noi, impactul ar putea fi limitat.

Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile și dacă această nouă taxă va reuși să aducă schimbările necesare pentru un mediu mai curat și un parc auto mai modern în România.

Sursa: www.realitatea.net/stiri/actual/taxa-auto-2025-ce-masini-sunt-vizate-si-de-cand-se-aplica_67a9de1a10c4a755d377ae92